Chřipka a nachlazení jsou nejčastějším onemocněním, se kterým Češi bojují. Silný imunitní systém však dokáže virům a bakteriím vzdorovat. Poradíme vám, které látky jsou pro správné fungování imunitního systému nezbytné a pomohou vám prožít podzimní období bez návštěvy lékaře.

Vitamin C je základem prevence

Dostatečné množství vitaminu C v těle je pro správnou funkci imunitního systému klíčové. Podporuje odolnost organismu proti infekcím a slouží jako prevence proti oparům a infekčním onemocněním. „Vitamin C je nejdůležitější vitamin pro podporu imunitního systému. Aktivně pomáhá tělu bojovat s bakteriemi, viry a také proti potenciálně rakovinotvorným buňkám. Podávání vysokých dávek vitaminu C během nachlazení zkracuje dobu léčby a zmírňuje symptomy onemocnění,“

Echinacea

Echinacea bývá používána k léčbě široké škály infekcí už celá staletí. Nejčastěji se ale používala k ošetření otevřených poranění, při záškrtu, otravách krve nebo u dalších nemocí, vyvolávaných bakteriemi.

Dnes je tato účinná bylina využívána většinou jen při nachlazeních a chřipkách. Má však schopnost zničit i v současnosti nejnebezpečnější bakterie staphylococcus aureus, jež odolávají všem antibiotikům (MRSA).

Zinek pro krásnější pleť

Zinek je minerál, který významně přispívá k posílení obranyschopnosti organismu a urychluje proces uzdravování. Pokud pociťujete první příznaky nemoci, dodejte svému tělu co nejdříve zinek. Významně tím přispějete ke snížení průvodních jevů nachlazení, například horečky či kašle. Zinek je také důležitý pro správný vývoj a funkci rozmnožovacích orgánů, zlepšuje stav kůže, urychluje hojení ran a napomáhá při únavě. Z potravin je zinek obsažen zejména v játrech, tmavém masu, mléku, vaječných žloutcích a mořských živočiších, hlavně ústřicích. Při úpravě potravin však mějte na paměti, že zinek se vařením či mletím ničí. Zinek lze také užívat v podobě tablet, ať už samotný nebo přidaný do multivitaminových přípravků.

Vitamin A posílí nejen vaše oči

Vitamin A pomáhá nejen při tvorbě zrakového pigmentu, díky čemuž jsou naše oči schopné rozeznávat předměty i za sníženého osvětlení. Dostatek vitaminu A posiluje imunitní systém organismu a zvyšuje odolnost těla vůči infekcím. Pokud však budete dlouho vysedávat před televizí nebo to přeženete s alkoholem, vězte, že tím snižujete množství vitaminu A ve svém těle. Při jeho doplňování ve formě tablet však dejte pozor na rozumnou míru – vitamin A je jedním z mála vitaminů, jimiž se lze předávkovat.

Vitaminy skupiny B – komplexní prevence

B vitaminy obecně pomáhají udržovat především správné fungování metabolismu, tedy proces látkové přeměny ve vašem těle. Hlavním přirozeným zdrojem B vitaminů, souhrnně označovaných také jako B-komplex, jsou kvasnice, celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy, ale například i ryby. Pokud hodně sportujete nebo je vaše tělo pravidelně zatěžováno větší námahou, mohou vám právě B vitaminy pomoci s prevencí proti onemocnění či vyčerpání organismu. „B vitaminy jsou klíčové pro zdraví nervového systému, mozku a srdce, proto by neměly našemu tělu chybět. Pokud nedostáváme dostatek B vitaminů ve stravě, měli bychom je do těla doplňovat nejlépe pomocí tablet či kapslí,“