Při nedostatku potřebných vitamínů a minerálů využíváme doplňky k vnitřnímu užití, nejčastěji kapsle Beauty formula.

Výživa pokožky

Kůže (lat. cutis) je nejrozsáhlejší a současně nejtěžší orgán lidského těla. Pokrývá celé tělo a odděluje tak vnitřní prostředí organismu od vnějšího. Kůže se skládá ze tří základních vrstev pokožky, škáry a podkožního vaziva. Naše pokožka má především funkci ochranou, chrání naše tělo proti vniknutí škodlivých látek, mikroorganizmů a před UV zářením. Dále umožňuje příjem informací ze zevního prostředí, podílí se na termoregulaci našeho těla (udržuje stálou teplotu těla prostřednictvím vypařování vody pocením, na druhé straně zabraňuje nechtěnému odpařování tekutin) a vylučuje odpadní látky. Kůže se pravidelně odlupuje (dochází tak k přirozené výměně odumřelých buněk za nové).

Potřebné vitamíny pro pokožku

  • Vitamin A – zlepšuje kvalitu pokožky, stimuluje syntézu kolagenu, díky kterému je naše plet pevnější. Je obsažen v másle, rybách, sýrech, mléku.
  • Vitamin E – antioxidant, chrání naši pokožku před procesem stárnutí. Najdeme jej v oleji z obilných klíčků, vejcích a kukuřici.
  • Vitamin C – vyjasňuje tvář a snižuje výskyt hnědých skvrn na kůži. Je obsažen zejména v ovoci (pomeranč, citron, kiwi), zelenině (paprika), v bramborách.
  • Beta-karoten (provitamin A) – chrání pokožku proti působení volných radikálů z UV záření, podporuje opálení a zhnědnutí pokožky.
  • vitamíny skupiny B – mají protizánětlivý účinek, zmírňují svědění při dermatózách pokožky. Nachází se v mase, listové zelenině, v kvasnicích (droždí), vnitřnostech (játra).
  • dostatečný příjem tekutin

Výživa vlasů

Průměrný člověk má na hlavě přibližně sto tisíc vlasů. Asi 80 % z nich roste, 14–20% se nachází v tzv. klidové fázi a zbytek vypadává (každý den 80–100 vlasů). V průměru se vlas prodlouží asi o 1 až 1,5 cm za měsíc. Po 25 roku začínají všem lidem postupně řídnout vlasy, což je normální projev stárnutí. Obecně ženám rostou vlasy rychleji než mužům.

Potřebné živiny ve stravě

Problémy s kvalitou vlasů mohou být způsobeny nedostatečnou péčí o vlasy samotné, ale i špatnou výživou. Z tohoto důvodu je nutné zajistit dostatečný přísun minerálů a vitamínů:

  • Vápník – základní prvek pro zdravý růst vlasů. Vyskytuje se v mléčných výrobcích, listové zelenině.
  • Zinek – nedostatek může způsobit suché vlasy, mastnou pokožku hlavy, šedivění. Zinek je obsažen např. v jedlých mořských řasách, luštěninách.
  • Železo – zabraňuje chudokrevnosti a vypadávání vlasů. Větší množství železa nalezneme v listové zelenině, játrech, rybách.
  • Vitamíny skupiny B – zejména kyselina panthotenová (vit. B5) a biotin (vit. B7). Tyto složky zásobují vlasové kořínky, podporují růst vlasů a dlouhodobé uchovávání jejich pigmentu. Zabraňují předčasnému vypadávání a šedivění vlasů, chrání naše vlasy před škodlivým vlivem UV záření. Jsou obsaženy ve vejcích, mase.
  • Vitamin C – antioxidant, pomáhá udržovat zdravé vlasy a kůži. Zdrojem je veškeré ovoce, zelenina, brambory, a další.

Výživa nehtů

Základ nehtu tvoří nehtová destička tvořena keratinem, proteinovou substancí, která tvoří základ každé zrohovatělé tkáně. Má bělavou barvu a skrze něj prosvítá narůžověle zbarvené nehtové lůžko. Nehtové lůžko je zásobeno mnoha krevními cévami, které jsou důležité pro výživu a růst nehtu. Před nehtovým kořenem se nachází tzv. nehtový měsíček – místo, kde začínají rohovatět nehtové buňky, které zůstávají pevně srostlé s lůžkem nehtu. Nehtový kořen je uložen pod pokožkou. Kůže nehtu chrání kořen nehtu před bakteriemi a nečistotami. Okraj nehtu je část nehtové destičky, která opouští nehtové lůžko a stává se zde odumřelou zrohovatělou vrstvou. Je to ta část nehtu, kterou můžeme upravit pilováním nebo stříháním.

Potřebné vitaminy pro nehty

  • Vápník – je obsažen hlavně v mléčných výrobcích, mořských rybách a listové zelenině. Jeho nedostatek vede k měknutí a zvýšené lomivosti nehtů.
  • Vitaminy skupiny B – obsažené ve vejcích, vepřovém, drůbežím a hovězím mase, vnitřnostech, rybách, v pivovarských kvasnicích, atd. Jejich nedostatek, zejména pak vitamínu B12 může způsobovat zakulacení a zakřivení konce nehtů.
  • Vitamin A – obsažen v rybím tuku, játrech a ovoci. Jeho nedostatek spolu s vápníkem zapříčiňuje křehké nehty.
  • Vitamin C – v ovoci a zelenině. Nedostatek vitamínu C spolu s nedostatkem bílkovin a zinku může způsobit bílé flíčky na nehtech.
  • Zinek, křemík – obsažen v jedlých mořských řasách, rybách, sóji a listové zelenině.