Kyselina listová je nezbytná pro tělesné funkce, které vyžadují buněčné dělení. Zvláště důležitá je pro vývoj plodu a pomáhá při tvorbě klíčových chemických látek pro nervový systém. Převážná většina dospělých dostává této důležité látky příliš málo.
Kyselina listová je ve vodě rozpustný vitamin skupiny B, někdy také nazývaný folacin nebo folát. Tělo kyselinu listovou nedokáže uchovávat příliš dlouho, proto se musí denně doplňovat. Tepelná úprava i dlouhé skladování dokáže zničit až polovinu kyseliny listové v potravinách, takže potravinové doplňky mohou lépe zajistit tělu dostatečnou dávku.

Nejčastější uplatnění kyseliny listové

Kyselina listová chrání proti vrozeným vadám. Snižuje riziko některých typů rakoviny, snižuje riziko onemocnění srdce a cévních a mozkových příhod. Dále kyselina listová dokáže zmírňovat depresi, zvláště u starších lidí.

Kyselina listová – vitamin B9 je v těle neustále využíván k tvorbě krvinek, hojení ran, tvorbě svalů – ve všech procesech, při nichž dochází k buněčnému dělení. Je rovněž nezbytný pro DNA a RNA.
Kyselina listová a prevence: Dostatečné množství kyseliny listové při početí a v prvních třech měsících těhoenství snižuje riziko vážných vrozených poruch včetně rozštěpu patra a páteře. Ženy, které se pokoušejí otěhotnět, by měly tento doplněk užívat stejně jako v těhotenství. Zdá se, že vitamin B řídí tvorbu a spotřebu homocysteinu, látky podobné aminokyselinám, jehož vysoká hladina může poškozovat výstelku cév, takže se v nich mohou snáze tvořit pláty usazenin. Z tohoto důvodu se stává kyselina listová důležitou zdraní proti srdečním a cévním nemocem. Může také odvracet nebezpečí rakoviny plic, děložního hrdla, tlustého střeva a konečníku.
Kyselina listová a další příznivé účinky: Lidé trpící depresemi mají často nedostatek kyseliny listové. Potravinové doplňky s obsahem vitaminů B mohou zlepšovat depresivní stavy snižováním vysoké hladiny homocysteinu, o němž se předpokládá, že k této chorobě přispívá. Podle některých studií kyselina listová zvyšuje účinnost antidepresivních léků u lidí s nízkou hladinou této kyseliny. Doplňky kyseliny listové jsou prospěšné i při léčení dny a dráždivého tračníku. Vysoká hladina homocysteinu se pokládá za jeden z činitelů při vývoji osteoporózy, takže kyselina listová také pomáhá udržovat normální stav kostí.

Doporučené dávkování kyseliny listové

Běžně doporučované množství kyseliny listové je 200 mcg denně pro dospělé, ale těhotným ženám nebo těm, které chtějí otěhotnět, se doporučuje denní dávka 400 mcg. Tyto doplňky jsou zvláště důležité u starších lidí, kteří v potravě nemají tohoto vitaminu dostatek.
Kyselina listová a její nedostatek: Ačkoli je poměrně vzácný, může závažný nedostatek kyseliny listové způsobit určitou formu anémie, tzv. megaloblastickou anémii, jejímž příznakem je bolestivý a rudý jazyk, průjem a u dětí i nedostatečný růst. Alkoholici a lidé, kteří užívají určité léky, hlavně proti rakovině a epilepsii, nebo lidé trpící poruchami vstřebávání (Crohnova choroba, celiakie, sprue) mívají závažný nedostatek kyseliny listové. Obvyklejší je nízká hladina kyseliny listové, která nevyvolává žádné příznaky, ale zvyšuje riziko onemocnění srdce nebo vrozených malformací.
Kyselina listová a její nadbytek: Příliš vysoké dávky – 5.000 až 10.000 mcg – nejsou nijak prospěšné a mohou být i nebezpečné lidem s rakovinou vázanou na hormony (například rakovina prsu a prostaty). Vysoké dávky také mohou vyvolat záchvat u epileptiků. Doporučená horní hranice pro kyselinu listovou je asi 1.000 mcg u dospělých.

Jak kyselinu listovou užívat

  • Kyselina listová a její dávkování:
    K prevenci srdečních onemocnění a udržení celkově dobrého zdravotního stavu: Užívejte 200 mcg kyseliny listové denně. V těhotenství a pro otěhotnění: Dávka by měla být dvojnásobná, tj. 400 mcg denně, nejlépe jako součást potravinových doplňků s obsahem vitaminů B.
  • Kyselina listová – návod k užívání:
    Kyselinu listovou lze užívat b kteroukoli denní dobu, při jídle i nalačno. Užíváte-li z nějakého důvodu doplněk s čistou kyselinou listovou, přidejte k ní navíc dávku 1000 mcg vitaminu B12, aby ste zabránili jeho nedostatku.

Potraviny obsahující kyselinu listovou

Vynikajícím zdrojem kyseliny listové v potravě je zelená listová zelenina, fazole, celá zrna a pomerančová šťáva. Některé upravované potravinové výrobky jsou nyní kyselinou listovou obohacovány.

Vitamin B9 – kyselina listová – fakta a rady

  • Nejlepší způsob jak si zajistit dostatečné množství kyseliny listové je užívání potravinového doplňku. Podle jedné srovnávací studie stoupla hladina kyseliny listové u lidí , kteří užívali 400 mcg denně ve formě tablet nebo ve speciálně obohacených potravinách. U těch, kteří pouze jedli stravu bohatou na kyselinu listovou, k vzestupu hladiny nedošlo. Uvažuje se o tom, jestli kyselina listová v potravě může být dostatečně vstřebávána, aby zajistila léčebný efekt.
  • Předběžné studie univerzity v Oxfordu ukazují, že kyselina listová může hrát roli v prevenci Alzheimerovy choroby. Postižení lidé mají sklon k nižší hladině kyseliny listové a vitaminu B12 v krvi než zdraví lidé téhož věku.

Při používaní kyseliny listové pozor na

Potravinové doplňky s obsahem kyseliny listové mohou maskovat anémii z nedostatku vitaminu B12 . Není-li léčena může tato anémie způsobit nenapravitelné poškození nervů a demenci. Užíváte-li čistou kyselinu listovou (vitamin B9), užívejte zároveň vitamin B12. Mate-li zdravotní problémy, poraďte se o užívání potravinových doplňků se svým lékařem.

Vitamin B9 – kyselina listová – doplňující informace

K tomu aby jste získali 200 mcg kyseliny listové denně (což je doporučená denní dávka k udržení dobrého zdravotního stavu), potřebujete sníst denně 12 stonků chřestu.