Betakaroten je nejznámější z 50 karotenoidů, které mají aktivitu Provitaminu A. Absorbce Betakarotenu probíhá v tenkém střevě. Množství absorbovaného Betakarotenu ovlivňují různé faktory, zejména množství tuků a bílkovin. Např. ze špenátu, který byl připraven bez tuku, se resorbuje pouze 6 % z celkového Betakarotenu, přidáme-li při kuchyňské úpravě tuk, zvýší se absorbce Betakarotenu až na 60 %.
Nejbohatšími zdroji Betakarotenu jsou mrkev, karotka, meruňky, papája, mango, nektarinky, broskve, špenát, brokolice, hrách, kapusta, řeřicha. Karotenoidy se také vyskytují v živočišných materiálech, např. dávají zabarvení vaječnému žloutku, máslu nebo masu lososa.
Jak Betakaroten, který jste snědli, účinkuje?
Působí jako antioxidant, zejména jako ochranný faktor před volnými radikály, vzniklými fotooxidací. (Tj. laicky shrnuto: působením slunce se uvolní radikály, které se musí na něco navázat. Aby se nenavázaly špatně a tím tělu neškodily, je dobré je z těla „odvézt“ a to dělají antioxidanty. „Naberou“ na sebe volné radikály a „odvedou“ je z těla. (Radikály v těle vznikají také působením stresu, špatného ovzduší,…)
S ostatními antioxidanty (vitamin C, E, selen) působí Betakaroten synergicky (= jejich účinek se sčítá).
Betakaroten se ukládá v kůži a barví ji do oranžového zbarvení. Některé skupiny lidí potřebují díky svým životním návykům nebo zdravotním omezením více Betakarotenu. Např. kuřáci, konzumenti většího množství alkoholu nebo ženy, které užívají orální antikoncepci.

do obchodu