Vitamín C významný antioxidant. Zlepšuje odolnost organismus proti infekcím a nepříznivým zevním vlivům.

Vitamin C neboli kyselina askorbová je látka lehce ve vodě rozpustná. Je důležitou antioxidační látkou pro lidské tělo a je součástí řady dějů při výměně látkové v organismu. Má význam při syntéze kolagenu v pojivové tkáni, při přeměně některých aminokyselin v játrech, při syntéze steroidů v nadledvinkách, ve stimulaci dějů, které probíhají v mozku a při skladování železa v těle. Člověk si nedovede kyselinu askorbovou v těle vytvořit, je závislý na jejím příjmu potravou. Používá se k profylaxi s cílem udržet si správnou hladinu tohoto Vitamínu v těle nebo při léčbě hypovitaminózy, tj. nedostatku tohoto Vitamínu zejména u dětí, starších osob, kuřáků a alkoholiků. Při hypovitaminóze dochází k poškození krevních kapilár na místě buněčné výstelky, k poškození zubního lůžka, krvácení dásní, špatné hojivosti ran nebo se nedostatek Vitamínu C projevuje únavností, slabostí, bolestmi v kostech, povadlou kůží.

Kyselina askorbová se podává její při zvýšené spotřebě v těle, jako jsou např. virová onemocnění, stres, chlad a těžká práce. Vitamínu C se užívá také v období po nemoci, operaci a v těhotenství. Používá se také jako doplňkové léčivo při otravách některými dusíkatými barvivy. Nepodáváme při přecitlivělost na Vitamín C, při výskytu ledvinných kamenů, při podávání sulfonamidů je nezbytné poradit se s lékařem! Pozor na příjem vysokých dávek Vitamínu C  může vést k dráždění sliznice žaludku a jícnu, provázené někdy průjmy, bolestmi hlavy, slabostí, nespavosí, dále ke zvýšenému okyselení moče a ke tvorbě ledvinných oxalátových kaménků, k úbytku Vitaminu B12 v těle a ke zvýšení hladiny cholesterolu.  U alergiků se ojediněle může objevit kopřivka. Doporučená denní perorální dávka je okolo 500 mg denně pro dospělé a dětí nad 10 let. Dětem ve věku 3 až 10 let se doporučuje dávka poloviční. Potřeba Vitamínu C se však značně zvyšuje při infekčních nemocech. Terapeutické dávky jsou vyšší v rozmezí 100 – 1000 mg denně. Dávku Vitamínu C v průběhu těhotenství a období kojení konzultujte s lékařem! Při podání vyšších dávek se Vitamín C v těle nehromadí, jeho přebytek se vyloučí močí. Nejvýznamnějším zdrojem Vitamínu C jsou u nás šípky, nať petržele, černý rybíz, jahody, kapusta, křen, zelí, paprika, pomeranč, citrón.

Vitamín C je v těle důležitý především pro:

  • činnost imunity
  • metabolismus vápníku
  • pojivové tkáně, kolagen
  • stěny cév
  • zubní dáseň
  • zpracování tuků
  • pevnou, hladkou kůži
  • silné vlasy
  • zrakovou ostrost
  • pozitivní náladu
  • zdravé nervy
  • koncentrační schopnosti
  • spánek
  • překonání stresu

do obchodu