Vitamín D je pro lidský organismus nenahraditelný, podporuje stavbu kostry, reguluje výměnu fosforu a vápníku v kostech.

Nejbohatším zdrojem je působení ultrafialových paprsků. Stanovení denní doporučené dávky Vitamínu D je obtížné. Vitamín D se částečně tvoři z vlastních zdrojů v kůži , a jeho množství není stanoveno. Obecně lze říci, že zdravý člověk, nevyhýbající se slunci, nepotřebuje externí přísun Vitamínu D. Nedostatkem Vitamínu D trpí kojenci, malé děti a staří lidé. Proto se např. kojencům do šesti měsíců Vitamín D podává ústně. Další rizikovou skupinou, která může trpět nedostatkem Vitamínu D jsou vegetariáni, alkoholici, epileptici, lidé s nemocemi jater, ledvin nebo lidé s poruchou absorpce tuků a nedonošené děti.

Nedostatek Vitamínu D se projevuje svalovou slabostí, ztuhlostí a také zvýšenou citlivostí k infekcím. U dětí se mohou vyskytovat nespecifické symptomy, např. roztěkanost, podrážděnost, nadměrná potivost a zmenšená chuť k jídlu. Nedostatek Vitamínu D může vést ke zvýšené křehkosti ve stáří. Akutní nedostatek Vitamínu D se projevuje u dětí onemocněním zvaným křivice(rachitis), u dospělých osteomalacií. Vitamín D se nachází: v tuňákovi, sardinkách, tresčích játrech, v tresce, makrele, lososu, žloutku, másle, mléce a mase. V potravinách je poměrně vzácný!

Funkce:

  • regulace metabolismu vápníku a fosfátu:
  • ve střevě (zvýšení absorpce vápníku a fosfátu)
  • v ledvinách (zvýšení reabsorpce vápníku a fosfátu)
  • přispívá spolu s nadledvinovými hormony s udržení minerální rovnováhy mezi vápníkem a fosforem v tělesných tekutinách a tkáních (účinek hormonálního charakteru)
  • udržuje tvrdost zubů a kostí
  • částečná neutralizace toxických účinků olova u dalších těžkých kovů při požití vitaminu D spolu s dalšími farmakologickými přípravky

do obchodu