Z větší části se Železo nachází v červeném barvivu svalstva (myoglobinu) a červeném krevním barvivu (hemoglobinu), kde transportuje kyslík a oxid uhličitý. Ve tkáních se váže s glukózou a dalšími „palivy“ a vytváří energii pro základní metabolické pochody. Železo má povzbudivý účinek, zahání únavu, předchází chudokrevnosti a zvyšuje imunitu. Pomocí trávicích šťáv se pouhých 10% přijatého Železa vstřebává do žaludku a tenkého střeva. Vitamín C a bílkoviny zvyšují jeho příjem, naopak Vápník, fosfor, tanin (obsažen v černém čaji), šťavelany (zvláště ve špenátu) a fytáty (v obilninách) jej brzdí. V našem těle je zhruba čtyři až pět gramů Železa.
Deficit Železa může způsobit nadměrná konzumace mléčných výrobků, které obsahují nepatrné množství této látky. Další příčinou jeho nedostatku v potravě bývá velký podíl tuků, cukru a bílé mouky, které Železo prakticky neobsahují. Nedostatkem železa trpí ve vyspělých státech 10% a v rozvojových zemích 30% populace. Děje se tak hlavně u žen, které ztrácí velké  množství krve (obsahuje železo) během menstruace. I malý nedostatek způsobuje značné problémy v těle, například sníženou fyzickou výkonnost, kdy se zvyšuje tvorba kyseliny mléčné ve svalech. Deficit Železa zhoršuje  schopnost udržování tělesné teploty, způsobuje chudokrevnost, zvanou též hemosiderická anémie, při které se snižuje podíl krevního barviva, což je příčinou rychlé únavy a nechutenství. Mezi další projevy jeho nedostatku patří bledou pokožku, bolesti hlavy, časté zácpy, nadýmání apod.

do obchodu